اسماعیل محمد صلاحی گرافیست و طراح وب
سه شنبه 27 شهريور 1397.
الثلاثاء 8 محرم 1440.
-
Sep 18 2018.
-
  حسین فروزان :

گردشگری شاه کلید توسعه منطقه آزاد ماکو است

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو گفت: گردشگری شاه کلید توسعه منطقه آزاد ماکو است.

حسین فروزان در گفتگو با خبرنگار تیتر اول آخرین وضعیت منطقه آزاد ماکو را تشریح کرد که مشروح آن از نظر می گذرد.

وضعیت گردشگری منطقه آزاد ماکو را در تابستان امسال چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سفرهای تابستانی امسال تحت تأثیر ایام ماه مبارک رمضان قرار گرفت و آمار گردشگران در آغاز فصل تابستان امسال متفاوت از سال‌های گذشته بود. اما پس از اتمام ماه رمضان، دوباره با حجم انبوه گردشگران به ویژه در ایام تعطیلات عید فطر در منطقه مواجه بودیم. بطوریکه در این ایام کمپ‌های اسکان در مدارس، هتل‌ها و مهمانپذیر‌ها مملو از مسافر بود.

اهدافی که برای رونق گردشگری منطقه آزاد ماکو تعریف کرده‌اید چیست و تا چه اندازه به آن دست یافته‌اید؟

ما معتقدیم منطقه آزاد ماکو با توجه به قابلیت‌ها و تنوع جاذبه‌های گردشگری (مبتنی بر فرهنگ، طبیعت، تاریخ و اقلیم) بایستی سهم خود را از تقاضای گردشگری افزایش دهد و قابلیت رقابت با مقاصد رقیب در عرصه صنعت گردشگری را افزایش دهد و جایگاه منحصر به فرد خود را در سطح کشور بازنمایی کند.

افزایش توان بخش خصوصی، ارتقاء سیمای اجتماعی و فرهنگی منطقه با تأکید بر گسترش فرهنگ گردشگری، گسترش و بهبود خدمات و تسهیلات استاندارد گردشگری، متنوع سازی جاذبه‌های گردشگری، فراهم کردن بستر مناسب برای جذب سرمایه گذاران، افزایش تعداد گردشگران و همچنین افزایش مدت ماندگاری و هزینه کرد گردشگران و تزریق نقدینگی به اقتصاد منطقه مهم‌ترین اهدافی که برای رسیدن به این مهم تعریف کرده‌ایم.

البته این نکته نیز قابل ذکر است که در برخی از این زمینه‌ها به موفقیت‌هایی دست یافته‌ایم؛ از جمله این موفقیت‌ها می‌توان به ارتقاء فرهنگ مشارکت جامعه محلی (مانند تأسیس کاشانه مه‌مان)، جذب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری، ‌افزایش هزینه کرد گردشگران از طریق راه اندازی بازارچه بزرگ مرزی و... اشاره کرد. اما، این واقعیت را نیز قبول داریم که تا محقق شدن تمامی اهداف تعیین شده هنوز فاصلة زیادی داریم که امید داریم با همت همکاران و عنایات الهی به این مهم دست یابیم.

مشکلاتی که در راستای رونق گردشگری وجود دارد چیست و چه راهکارهایی برای رفع آن‌ها پیشنهاد می‌کنید؟

از جمله مهم‌ترین مشکلات پیش روی توسعه گردشگری منطقه می‌توان به ضعف کمی و کیفی خدمات و تهسیلات توریستی (مانند مراکز اقامتی و پذیرایی) و عدم وجود تبلیغات در سطح گسترده‌اشاره کرد. که می‌توان از طریق بستر سازی برای تأمین خدمات و امکانات گردشگری در مراکز گردشگری، زمینه سازی برای جلب و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در توسعة تسهیلات و خدمات گردشگری، تهیه برنامه‌های آموزشی و ترویجی به منظور ارتقاء شناخت و آگاهی و همچنین جلب مشارکت مردمی، شناسایی بازارهای هدف و بهبود فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، افزایش حجم و تنوع بخشی به ابزار تبلیغاتی، توسعة ارتباط با عوامل تورگردانی داخلی و خارجی و.... زمینه‌های برطرف کردن این مشکلات را فراهم کرد.

امسال چه میزان گردشگر و از چه مناطقی بازدید داشته‌اند؟

آمار گردشگران منطقه را می‌توان در دو بخش ارائه کرد. بخش اول شامل گردشگران نوروزی می‌باشد که در حدود ۷۳۵ هزار نفر می‌باشد و بخش دوم گردشگران تابستانی است که بر اساس آمار ارائه شده از مراجع مختلف، این آمار در حدود ۵۱۳ هزار نفر است. این کاهش محسوس در آمار گردشگران ورودی در منطقه را می‌توان نتیجه همزمانی آغاز فصل تعطیلات تابستان با ماه مبارک رمضان دانست؛ که باعث کاهش حجم مسافرت‌ها شده است.

تعداد گردشگران امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته چه تغییری داشته است؟

در مدت زمان مشابه سال گذشته، در مجموع ۵۰ هزار نفر گردشگر از جاذبه‌های گردشگری منطقه دیدن کرده بودند.

گردشگری تا چه اندازه می‌تواند در توسعه اقتصادی منطقه آزاد ماکو تاثیر داشته باشد؟

صنعت گردشگری بزرگ‌ترین صنعت و کارفرمای جهان است.

اهمیت این صنعت عظیم به عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه در منطقه آزاد ماکو بر کسی پوشیده نیست.

بنابراین، گردشگری می‌تواند در این منطقه در سطوح استانی و ملی و بین المللی نقش آفرینی کند.

گردشگری در منطقه آزاد ماکو می‌تواند نکته مرکزی اتکای توسعه اقتصادی باشد و از طریق باز توزیع عادلانه ثروت، منطقه را در محرومیت زدایی یاری رساند و با ایفای نقش مرکزی خود، در کاهش ناداری و در هم شکستن نابرابری نقشی موثر داشته باشد.